Якими будуть нові вимоги до етикетки продуктів?

04 December

Подивіться на етикетку виробленого в Україні харчового продукту. Все, що там написано, має «працювати» на споживача. Українське ж законодавство у сфері регулювання інформації неефективне

Відомостей на етикетці харчових продуктів недостатньо, щоб відповідати бажанням сучасного споживача – мати більше інформації про їжу та її користь. У випадку з недобросовісними виробниками – законодавство не здатне захистити споживача від введення в оману. 

20 листопада до другого читання у Верховній Раді України рекомендовано проект нового Закону «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів». Прийняття, прогнозовано, може відбутися вже до кінця цього року.

Яких змін очікувати виробнику та споживачу? Виробники будуть зобов’язані подавати на етикетках своїх харчових продуктів розширену інформацію. Споживачі отримають можливість краще розуміти те, що вони купують. А тепер детальніше. 

Зміна 1. У складі з’явиться кількість цукру

Зараз у складі продукції кількість цукру взагалі не вказується, а споживачам повідомляється лиш про його наявність або відсутність. З прийняттям Закону виробники будуть зазначати на етикетці точну кількість доданого цукру у продукті. Тобто не того, що є природнім (лактоза у молоці та фруктоза у фруктах).

Це важливо, адже споживання великої кількості цукру може мати яскраво-негативний вплив на наше здоров’я. Наприклад, розвиток діабету чи інших захворювань. Не даремно Всесвітня організація охорони здоров’я (далі ВООЗ) рекомендує зменшувати кількість споживаного цукру та споживати у добу не більше, ніж 50 г для дорослої людини (природній цукор та додаваний).

Українці ж, за даними Держстату, споживають більше 90 г цукру на добу. Якщо говорити про молочні продукти, то лише 20% українців переймаються кількістю цукру в них. Хоча є й позитивна тенденція – за останні два роки цей показник зріс у два рази, ще у 2016 році становивши 10%.

З прийняттям нового Закону українцям буде легше слідкувати за кількістю спожитого цукру, а тому – легше обмежувати його споживання.

Зміна 2. У складі з’явиться кількість солі

Як і з цукром, виробники в Україні не зобов’язані вказувати, скільки грамів солі є у продукті. З прийняттям Закону зазначення стане обов’язковим.

Це важливо, адже дослідження довели згубний вплив солі на організм. Так, її надмірне споживання призводить до розвитку серцево-судинних захворювань. А дані МОЗ України фіксують сумну статистику – смертність від серцево-судинних захворювань в світі становить 31%, а в Україні – 67%.  

Зміна 3. У складі виділятиметься інформація про алергени

Зараз, згідно з українським законодавством, виробники зобов'язані вказати алерген у складі. З прийняттям нового Закону виробник матиме виділяти його певним шрифтом, стилем або кольором фону. 

Ця зміна в інформуванні є важливою, оскільки в Україні зростає кількість людей, що страждають від харчових алергій. 

Зміна 4. У складі з’явиться інформація про харчові волокна

У споживача з’явиться можливість обирати для себе продукт з більшою кількістю харчових волокон. Адже їх наявність та кількість виробник матиме фіксувати на етикетці продукту.

Дослідженнями доведено, що достатня кількість харчових волокон у раціоні має позитивний влив на організм – знижує ризик розвитку ожиріння, діабету та серцево-судинних захворювань. Це неінфекційні хвороби, боротьба з якими є одним з головних пріоритетів МОЗ України на 2019 рік.

Зміна 5. Зафіксовано визначення терміну «натуральний» для молочної продукції

Визначення регулюватиме використання терміну виробниками молочної продукції.

Опитування споживачів, які проводила компанія «Данон», показали, що термін «натуральність» для споживача часто еквівалентний терміну «корисний». Це підтверджує твердження, що слово «натуральний» несе велику цінність для українців.

Тим не менше, використання терміну до цього часу не врегульоване офіційно. А кожний виробник на свій розсуд визначає ступінь «натуральності» свого продукту.

Зі зміною законодавства визначення терміну стане чітким та єдиним для всіх молочних виробників: «натуральність» – це не використання сировини штучного походження; відсутність штучних барвників, штучних ароматизаторів, штучних консервантів, штучних підсолоджувачів та подібне (деталізоване визначення шукайте у проекті Закону). А це означає, що Закон захищатиме споживача від тих виробників, які недобросовісно використовують термін задля збільшення продажів та не переймаються здоров’ям своїх покупців.

З прийняттям нового Закону про інформацію, український ринок харчових продуктів очікують позитивні зміни. Завдяки цим п’ятьом та ще декільком змінам, права споживачів будуть краще захищені. Українське ж законодавство буде наближене до законодавства Європейського Союзу.

Наталі Алькер, генеральна директорка «Данон» в Україні

Джерело: Новое Время